Artykuł dla Rodziców dzieci nowowstępujących do przedszkola

"Mój start"

- praktyczne wskazówki dla Rodziców dzieci nowowstępujących do przedszkola


Pójście dziecka do przedszkola to stres nie tylko dla dziecka, ale również dla rodziców. Dobre przygotowanie się do - być może pierwszej - tak długiej rozłąki, do wymagań i zasad panujących w przedszkolu, do poznania nowego środowiska oraz kolegów i koleżanek, a także pani, z którą będzie dziecko niedługo spędzało większą część dnia, ułatwią szybszą aklimatyzację w nowym środowisku.


Oto kilka propozycji:


- kupujcie razem z dzieckiem wyprawkę dla przedszkolaka, jeśli dziecko samo wybierze kapcie, piżamkę do spania, kolorowe kredki czy też woreczek na strój do ćwiczeń, przychodząc do przedszkola we wrześniu będzie miało coś swojego, co do niego należało wcześniej, i będzie mu łatwiej, choć to tylko przedmioty;


- pozwalajcie dziecku oglądać wszystko, co wspólnie kupiliście, tyle razy, ile zechce. Oglądanie można zamienić w zabawę, można opowiadać dziecku, do czego te przedmioty będą służyły, jakie cudowne rzeczy można za ich pomocą robić i czego dziecko nauczą;


- kupcie dziecku książeczkę o przedszkolu. Doskonali specjaliści, pedagodzy i terapeuci napisali książki o przedszkolu w sposób idealnie przystosowany do sposobu przyswajania przez dziecko wiedzy o świecie. Jeśli poczytacie maluchowi takie publikacje, odkryjecie przed nim "nieznany świat", sprawicie, że przestanie się bać i wzbudzicie ciekawość, która go sprawi, że dziecko pójdzie do przedszkola z przyjemnością. Do takich pozycji należą m.in.: 'O przedszkolu" Cz. Kupisiewicza, "Witajcie w przedszkolu" Ingrid Kellner, Jutta Garbert czy "Poradnik Przedszkolaka. Mój pierwszy dzień w przedszkolu" M. Chrzanowskiej;


- przychodźcie na przedszkolny plac zabaw. Pozwólcie oswoić się dziecku z budynkiem przedszkola oraz przedszkolnym ogrodem; stwórzcie sposobność, by dziecko obserwowało, jak bawią się dzieci, które są już przedszkolakami, jak zachowują się nauczycielki w przedszkolu, jak zorganizowany jest dzień. Dziecko z czasem włączy się w zabawę i pozna zasady obowiązujące na placu zabaw. Będzie to znana już dzieciom strona życia w przedszkolu.


- opowiedzcie dziecku, jak to było, gdy sami byliście przedszkolakami. Przedstawcie przedszkole jako miejsce przyjazne, pełne zabawy i ludzi, którzy są nam przyjaźni. Mówcie dziecku, że wspaniale wspominacie czas spędzony w przedszkolu. Jeśli dziecko ma świadomość, że rodzice lubili przedszkole, nie będzie się go obawiało, a wasza postawa wzmocni jego przekonanie, że każdy chce być przedszkolakiem;


- nauczcie dziecko piosenki lub wierszyka o przedszkolu. dziecko poczuje się pewniej, gdy dowie się od was, że w przedszkolu nauczy się o wiele więcej. Wytłumaczcie, że zdobywanie wiedzy jest bardzo ważne, bo pozwala lepiej zrozumieć otaczający je świat i ludzi, a panie w przedszkolu potrafią zrobić doskonale;


- zaproponujcie dziecku, by pobawiło się z Wami w przedszkole. Zorganizujcie dziecku w domu dzień podobny do tego, jak wygląda w przedszkolu, przygotuj mini zajęcia samoobsługowe, połóżcie na godzinkę po obiedzie, obejrzyjcie z nim bajkę, zjedzcie razem podwieczorek. Jeśli zapoznacie dziecko z nowym rytmem dnia, łatwiej mu będzie przystosować się do nowych reguł;


- pozwólcie wybrać dziecku zabawkę, która razem z nim pójdzie do przedszkola, niech dziecko ma towarzysza, któremu może opowiedzieć o swoich smutkach i radościach. Da mu poczucie bezpieczeństwa, będzie kojarzyło się z domem, ułatwi oczekiwanie na rodziców;


Pomysłów na takie wskazówki może być bardzo wiele. Często, dla lepszego poznania, by wspomóc dzieciom i rodzicom wejście w "nowy świat" w przedszkolach, opracowywane są specjalne kwestionariusze dla rodziców.


Poniżej przykładowe pytania, nad którymi warto się zastanowić wcześniej, poobserwować pod ich kątem swoje dziecko:


- Czy dziecko lubi bawić się z rówieśnikami lub rodzeństwem i jakie zabawy najczęściej je interesują?

- Czy dziecko jest otwarte na nowe wrażenia i ludzi?

- Czego dziecko się boi?

- Jaki rodzaj zabawek dziecko preferuje i czym się bawi najczęściej?

- Jakie czynności samoobsługowe dziecko wykonuje samodzielnie, a przy których potrzebuje pomocy?

-  Co najlepiej dziecko uspokaja?

- Jakie są mocne strony dziecka? (rysowanie, lepienie z plasteliny, uczenie się wierszy, śpiewanie, aktywność fizyczna, aktywność słowna, itp.),

-  Jakich czynności dziecko nie lubi wykonywać?

- Jak można zmotywować dziecko do podjęcia nowych zadań?

- Co, Państwa zdaniem, ułatwi dziecku aklimatyzację w przedszkolu?

- Jakie były dotychczasowe reakcje dziecka na rówieśników?

- W jaki sposób dziecko okazuje zdenerwowanie i smutek?


Artykuł opracowany na podst. "Pedagogizacja Rodziców" w: "DORADCA DYREKTORA PRZEDSZKOLA", luty 2010